Udklipc
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

nyt fra redningsstation ↓

Redningsstation
Redningsstation7 timer siden
UGENS TURE. STORE HEDDINGE OG LANDSKRONA EGNEN

denne uge blev tirsdagen også taget i brug hvor det jo var sankt hans aften og samtidig relativt tørt og varmt.

udover at der var mulighed for lidt garagefotografering var der ikke den store aktivtet.
ambulancen fik en udrykning i aftentimerne men brandbilerne blev i garagen.

onsdag var der ingen turdag.

så det var først torsdagen jeg kom af sted igen denne gang til Räddningstjänsten Landskrona.

ved ankomst fik jeg mulighed for noget garagefotografering og ellers et par ambulancekald om formiddagen.
lidt efter skulle brandvæsnet ud i byen og valgte også selv at gå lidt der ind af.
i mellemtiden blev styrken kaldt til selvmordstrusler på jernbanen. heldigvis for mig passerede de min vej.

aftentimerne i landskrona bød på endnu 2 udrykninger til automatisk brandalarm og lidt senere nyt kald på jernbanen hvor en person havde fået stød efter at have surfet på et tog i fart.

fredag startede dagen på brandstationen i löddeköpinge Räddningstjänsten Syd.

det blev dog ikke til så længe da de tidligt formiddag skulle ind og stå pasning/forskydning til lund formentlig grundet længerevarende indsats.

valgte herefter at kører til svalöv for første gang.
blev taget godt imod og fik en rundvisning i brandgaragen og havde i løbet af dagen flere gode fotomuligheder.

i de tidlige aftentimer blev jeg tilbudt en rundvisning på nabo brandstationen i teckomatorp som jeg ikke kunne sige nej til. dagen var jo alligevel ved at være slut.

fik en god snak med en flink brandmand på teckomatorp og fik nogle gode billeder med hjem.

havde dog ikke helt opgivet svalöv så valgte lige at kører tilbage og jo cirka 1 time efter blev de kaldt til bilbrand som jeg fik i kassen.

billeder herunder er fra löddeköpinge hvor de var ude at handle ind kort efter vagtskifte. på dagen kørte de også med en reserve basis/sprøjte som er blevet reserve efter RSYD fik flere nye basisvogne for nyligt.

derudover også logistik og runderingsvognen 1790 som nu har fået fast plads i löddeköpinge fremfor st.centrum.

billeder af de andre besøgte brandstationer vil komme i fremtidige opslag.

🇸🇪 🙋‍♂️ ellers dejligt at opleve at blive taget godt imod på de svenske brandstationer på denne tur efter at jeg har haft en oplevelse efter corona tiden at brandstationerne er blevet mere og mere lukkede og ekskluderende overfor offentligheden.

forklaringen er ofte at det er grundet sikkerhed og truslen fra øst men for mig at se taber tillids samfundet ved at myndighederne bliver mere lukkede over for offentligheden hvis man i hvertfald fortsat vil have et demokrati som jo kræver gennemsigtighed og åbenhed fra myndighed til borger.

når det gælder brandstationer har jeg ikke hørt om at de generelt er et mål i sig selv for angreb.

THIS WEEK'S VISITS – STORE HEDDINGE AND THE LANDSKRONA AREA

This week also included Tuesday, as it was sankt hans Midsummer Eve and the weather was relatively warm and dry.

Apart from the opportunity to photograph some vehicles inside the garage, there was very little activity. The ambulance responded to one emergency call during the evening, while the fire engines remained in the station.

There was no trip on Wednesday.

So it was not until Thursday that I headed out again, this time to Räddningstjänsten Landskrona.

After arriving, I was given the opportunity to photograph inside the garage, and during the morning I also managed to catch a couple of ambulance responses.

A little later, the firefighters headed into town, so I decided to do the same. While I was there, the crew was dispatched to reports of a suicidal person on the railway. Fortunately for me, they passed right by where I was standing.

The evening in Landskrona brought two more responses to automatic fire alarm, followed later by another railway incident where a person had suffered an electric shock after train surfing.

Friday started at Löddeköpinge Fire Station in Räddningstjänsten Syd.

However, the visit was cut short, as the crew was sent to provide standby cover in Lund during the late morning, most likely because of a prolonged incident in lund.

I then decided to continue to Svalöv for my first visit there. I received a warm welcome, was shown around the fire station, and had several good opportunities for photography throughout the day.

Early in the evening, I was offered a tour of the neighbouring fire station in Teckomatorp, which I simply could not turn down as the day was already near coming to an end.

I had a good chat with a friendly firefighter in Teckomatorp and returned there from with some great photos.

I had not quite given up on Svalöv, however, so I drove back once more. About an hour later, the station was dispatched to a vehicle fire, which I was lucky enough to capture.

The photos below are from Löddeköpinge, where the crew was out for shopping shortly after the shift change.

On the day, they were also operating with a reserve basic truck/pumper, which became a reserve after Räddningstjänsten Syd recently introduced several new basic trucks.

Also featured is logistics and rounding vehicle 1790, which has now been permanently based at Löddeköpinge instead of the Central Station in Malmö.

Photos from the other stations I visited will appear in future posts.

🇸🇪 🙋‍♂️ It was especially nice to experience such a warm welcome at the Swedish fire stations during this trip. Since the years following the covid pandemic, I have felt that many stations have gradually become more closed and less accessible to the public.

The explanation is often security concerns and the perceived threat from the east. However, in my view, public trust is weakened when authorities become increasingly closed to the public. A healthy democracy depends on openness and transparency between public authorities and citizens.

When it comes to fire stations, I am not aware of them generally being targets in themselves for attacks.
Redningsstation
Redningsstation24 timer siden
Det lykkedes at fange Svalöv, så det var rigtig godt, at jeg tog tilbage til stationen efter besøget i Teckomatorp. Det var dagens første udrykning her. De har i gennemsnit omkring 5 udrykninger om ugen, så det var lidt heldigt.

Meldingen var kun med basisvogn og FIP/styrkelederbilen. Fippen kom ned gennem rundkørslen, men den nåede jeg desværre ikke at fange. Det lød som om, at meldingen var til en bilbrand.
Redningsstation
Redningsstation1 dagen siden
Det sker ikke tit, at jeg forlader en brandstation midt i min ventetid, men en meget venlig brandmand fra frivilligstationen i Teckomatorp ville vise mig hans station. Den ligger kun omkring 6 km fra Svalöv og hører til samme brandvæsen.

Stationen består udelukkende af en frivillig styrke, så de bliver altid støttet af de ordinære fuldtids- eller deltidsstationer. Teckomatorp har specialer inden for droner, velfærdsstøtte og indsatser i terræn og har blandt andet også to tankvogne. Stationen rykker ud til omkring 50 hændelser om året.

Nu er jeg tilbage på stationen i Svalöv og håber på en lille aftenudrykning til sidst.
Redningsstation
Redningsstation1 dagen siden
De fik en tyverialarm på stationen. Der var heldigvis ikke noget, men styrkeleder mødte ind. Så jeg fik mulighed for at tage nogle nye billeder med garageportene åbne.

Stationen er normeret til 1+4 styrke på deltid men de har en ekstra basisvogn, så de kan nogle gange rykke ud til en sekundært kald. Den anden deltidsstation i kommunen, Röstånga, har et deltidsberedskab på 1+2 mand, så Svalöv rykker ofte ud sammen med dem. Röstånga har omkring 70 udrykninger om året.
Redningsstation
Redningsstation1 dagen siden
Forlod Löddeköpinge. Desværre fik de en kørsel 2 kald uden blå blink til standby i Lund. Jeg tror, at Lund er optaget af en længerevarende indsats.

I stedet er jeg nu i Svalöv, og det er faktisk mit første besøg på denne station. Jeg mødte en brandmand, som var meget venlig og lod mig komme ind i garagen for at tage billeder.

Det er en deltidsstation, hvor styrkelederen kører i sin egen indsatsbil. De har omkring 250 udrykninger om året. Stationen ligger 15-20 km fra Landskrona og rent praktisk under samme brandvæsen med administrationen placeret i Landskrona.
Redningsstation
Redningsstation2 dage siden
Godmorgen. Jeg er 10-15 km syd for Landskrona hos Räddningstjänsten Syd, som også omfatter Malmö. Jeg er blevet taget godt imod og har været inde i garagen, og jeg også fik lov til at se nogle af deres opholdsrum.

Stationen er fuldtidsbemandet med en styrke på 1+4 og har omkring 350 udrykninger om året. De har også et logistikcenter her, så de har også lidt transportkøretøjer. Lige nu har de en reserve basisvogn, men senere i dag kører de ud for at hente deres egen tilbage.

nye billeder 21-6 2026

flere nye billeder klik på nye billeder for galleri

 

 

sidste nye videoer